zondag 6 augustus 2017

De drempel over: naaien voor mezelf

Voor kinderen naaien is easy peasy vergelijken bij kledij vervaardigen voor volwassenen. Kinderen zijn minder kritisch (de mijne toch), en je hoeft nog geen rekening te houden met rondingen.
En laten we eerlijk zijn, rondingen, die heb ik wel. Om die reden was ik wat terughoudend om iets voor mezelf te maken. De drang was er wel, de durf nog niet.

Vorig jaar durfde ik het eindelijk aan: ik had stof gekocht, een leuk patroon uitgezocht, en ik ben er gewoon ingevlogen. Het werd een top met brede mouwen en een watervalhals.
Ik was niet helemaal tevreden met het resultaat. Bovenaan te wijd, onderaan te smal. Draagbaar, maar mijn kritische zelf vond het net niet goed genoeg.

Enkele maanden geleden besloot ik eens te neuzen in de Engelse naaigroepen op FB, op zoek naar iets nieuws. Ik kwam in de groep Halla Patterns terecht, en na enkele minuten scrollen had ik meteen een soort 'eureka' gevoel. Foto na foto van hetzelfde patroon, dames in alle maten en gewichten die je je kan inbeelden, allemaal stonden ze er fantastisch mee. Al gauw kwam ik er achter dat het patroon de naam Agnes mee kreeg (o ironie, ze heet mijn schoonmoeder), het patroon beschikbaar is in zowel kleine als heel grote maten én bovendien gratis te verkrijgen is (mits vermelden van een code op hun website die enkel in de FBgroep te verkrijgen is).
Mijn printer draaide overuren, mijn plakband moest worden bijgevuld, en daar lag hij dan, het patroon van de Agnes. Na het nemen van mijn maten heb ik het patroon ineens naar mijn afmetingen geknipt. Uit de opmerkingen van andere leden die het patroon reeds gemaakt hadden, begreep ik dat de armsgaten soms wat groot uitvielen. Ik nam dus geen risico en zorgde voor wat extra stof rond de armen.
Sinds kort heeft het patroon ook mouwen als optie, wat nog niet zo was toen ik het voor het eerst uittestte. Daardoor had ik heel weinig patroondelen: een voorkant, een achterkant, halsboord en borden voor de armsgaten. Het zat in een wip inéén, en ik was meer dan tevreden met het resultaat. Wel had ik wat spijt dat ik een oefenstofje heb gebruikt, en niet ineens een mooie stof.



Ik was meteen verkocht, en besloot om voor mijn mama ook een exemplaar te maken voor haar moederdag. Ik had een stofje liggen die ik heel goed vond passen bij haar, en na het nemen van haar afmetingen kon ik terug aan de slag.
Het werd een schot in de roos. Ze vond het echt fantastisch, en heeft het reeds de hele zomer gedragen.



Er volgden nog exemplaren, in verschillende stoffen, in blauwe lederlook, viscose, ... En er zullen er nog meer volgen. De eerstvolgende wordt sowieso ene met mouwen.
Er is ook een optie om het te verlengen tot een jurk en tot een maxi-jurk. Ik heb reeds stof liggen voor een gewone jurk, de maxi vind ik net iets te lang voor mijn model.









Stoffen: stoffenspektakel/stoffenircus, de stoffenstraat
Patroon: Agnes swing top dress van Halla patterns

Geen opmerkingen:

Een reactie posten